Geluk op school

Daaf Gelukschool

De Daaf Gelukschool verzorgt onderwijs voor VMBO-leerlingen die meer aandacht, begeleiding en hulp nodig hebben. De school biedt onderwijs op maat en verzorgt lessen in kleine klassen van maximaal zestien leerlingen. Dit vraagt om een passend gebouw. Gekozen is voor renovatie en uitbreiding van het bestaande gebouw aan het Plesmanplein.


Het ontwerpen begon met goed luisteren. Niet alleen naar de opdrachtgever, maar ook naar de leerlingen, het team, de ouders en de buurt. Het bestaande gebouw was een prachtig gemeentelijk monument uit de jaren veertig aan, dat echter niet meer voldeed aan de huidige eisen en waarvan de logische structuur in de loop der jaren aan het zicht was onttrokken. Door het verwijderen van de latere inbouw en een zorgvuldige renovatie, wisten we de helderheid van het oorspronkelijke gebouw terug te brengen.


opdrachtgever:
Dunamare Onderwijsgroep

locatie:
Haarlem

start & oplevering:
2009-2013

projectstatus:
gerealiseerd

oppervlakte:
4500 m2

uitvoerende partijen:
Koudijs Bouw en Onderhoud

team:
Esther Jonk, Ieke Koning, Suzanne Ellis

overige adviseurs:
Strackee bouwadviesbureau, BBN adviseurs

fotografie:
Maarten Noordijk

“De Daaf Gelukschool is bezig met nieuwbouw. Uit de selectie zijn Koningellis architecten naar voren gekomen als de beste partij. In de praktijk blijkt dit ook zo te zijn. Met alle rust en aandacht luisteren ze naar de behoefte van de school. Ze denken goed mee en voegen goede ideeën toe. Ik ervaar ze als partner en ervaar de samenwerking en hun betrokkenheid als zeer prettig.”

Monica van den Hoven, directeur Daaf Gelukschool

Het monumentale schoolgebouw wordt gekenmerkt door een geometrie met haakse hoeken en rechte lijnen. Deze hebben we overgenomen in de nieuwbouw, die ook haaks op de locatie staat. Door de ligging van de volumes van de gebouwen ontstaan er als vanzelfsprekend verschillende buitengebieden: een entreeplein, twee schoolpleinen en een besloten binnentuin tussen het oude en nieuwe volume. De nieuwe en oude gebouwdelen zijn aan elkaar gekoppeld door een glazen gang.

Niet alleen in vorm, maar ook in uiterlijk is er in de nieuwbouw aansluiting gezocht met het bestaande, zonder het te kopiëren. Het kleurenpalet van de gevel en het dak van het bestaande gebouw -bruin, rood, oranje en grijspaars- komt in de nieuwbouw terug in eigentijdse materialen. Verduurzaamd hout, aluminium en leisteen. Natuurlijk, onderhoudsvrij en levendig. Zo heeft het nieuwe bouwdeel een rustige en warme uitstraling gekregen, dat aansluit bij het bestaande maar toch een eigen karakter heeft.

Een schoolgebouw kent in de regel een strak budget, en dat vraagt om efficiënt ontwerpen. De kozijnen in ‘de Daaf’ hebben alle dezelfde breedtemaat en er zijn zoveel mogelijk standaardelementen gebruikt. Tegelijkertijd is ook grote aandacht besteed aan het detail. De kozijnen zijn verfijnd met een extra stijl, die meewerkt in het lijnenspel van de gevel.

De verticale banden met de kozijnen onderbreken een horizontale leistenen band, zodat als het ware een vlechtwerk ontstaat. Het technisch tekenwerk ten behoeve van de uitvoering is door Koning Ellis zelf uitgevoerd om de kwaliteit van het ontwerp te waarborgen en maximale controle te hebben tijdens de uitvoering.

“Voor scholen is het budget altijd beperkt; ik vind het knap dat het gebouw er duurder uit ziet dan het is. Het voelt rijk aan en staat erg mooi in de omgeving. Het is nu een paar maanden in gebruik en iedereen is er heel blij mee.”


Albert Strijker, voorzitter college van bestuur, Dunamare Onderwijsgroep

Hart van de school is de aula, waar de houten tribunetrap meteen in het oog springt. Het hout strekt zich als een loper voor de trap uit, en krult aan het einde omhoog tot een vanzelfsprekende omhulling van een meer intieme plek. Mede door het bovenlicht boven de trap is de aula licht en aangenaam. Verspreid door de gebouwen zijn gedichten op de muur aangebracht die een van de teamleden over de school heeft geschreven.

Voor de leerlingen van ‘de Daaf’ is het belangrijk dat de school een rustige, huiselijke sfeer heeft. Structuur, duidelijkheid, rust en geborgenheid waren dan ook belangrijke voorwaarden voor het ontwerp. De ruimtelijke opzet van de nieuwbouw zorgt ervoor dat er altijd licht is aan het einde van de gang, en het interieur is bewust prikkelarm gehouden. Witte wanden en plafonds, in combinatie met een grijs gemêleerde vloer vormen een rustige basis. Voor de kozijnen, tribunetrap, vloer en plafond in de aula is blank eiken gebruikt. We hebben maar één uitgesproken kleur toegevoegd: grasgroen. Deze frisse kleur vormt een stijlvolle en eigentijdse combinatie met het eiken.

“Koning Ellis is voor dit project mede geselecteerd, vanwege hun eigen sterke visie op het project, gecombineerd met een professionele en zelfstandige uitstraling. Daarnaast prijs ik hun flexibele instelling, waarmee het ontwerpproces vlot en plezierig verloopt, ondanks de politiek uiterst gevoelige context waarmee we in dit project te maken hebben.” 

André Stuit, sr. projectmanager BBN adviseurs

Naast de onderwijsruimten heeft de nieuwbouw twee gekoppelde gymzalen. Het krappe binnenstedelijke kavel vroeg om efficient ruimtegebruik. De zalen delen een toestelberging, maar zijn desondanks akoestisch volledig gescheiden. De kleedruimten liggen boven deze berging, stookruimte en lerarenkamer. Het bordes vormt een tribune. De beide zalen voldoen aan alle eisen van de KVLO. We hebben extra aandacht aan de akoestiek besteed en voor daglicht gezorgd omdat een rustige, lichte sportruimte voor het type leerlingen van deze school heel belangrijk is. De sportzalen hebben een aparte ingang voor avondgebruik.

“Koning Ellis heeft voor ons een prachtig ontwerp gemaakt voor een VO school, de Daaf Geluk school in Haarlem. Wij hebben Koning Ellis leren kennen als een architect die grondig werkt, mooi ontwerpt en waarmee we heel prettig samenwerken”

Albert Strijker, voorzitter College van Bestuur, Dunamare Onderwijsgroep